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SEVERIN VON ECKARDSTEIN

"Good pianists can be found like sand at the seaside. A musicus like Eckardstein can be found, however, only with the divining rod."                                   

                                                      Frankfurter Allgemeine Zeitung, 02.07.2017

Severin von Eckardstein, one of the leading German pianists of his generation, has an already lengthy record of solo concerts and concerto performances on major stages around the world. His talent could be enjoyed at great music festivals, including Klavier-Festival Ruhr, in Aldeburgh/UK, the Gilmore Festival in Michigan/USA, the renowned festival in La Roque d’Anthéron, France, the Schleswig-Holstein Music Festival, and the Miami International Piano Festival.  He has performed with conductors such as Valery Gergiev, Philippe Herreweghe, Lothar Zagrosek and Marek Janowski, and made important debuts, for example with the Royal Concertgebouw Orchestra (Beethoven Piano Concerto Nr. 5) under Paavo Järvi in 2007,  with the Dallas Symphony Orchestra (Prokofiev Piano Concerto Nr. 3) conducted by Jaap van Zweden in 2012 and with the Hungarian National Philharmony under Zsolt Hamar (Schumann Piano Concerto) in 2017. In 2018 he made his debut at the Thompson Art Center in New York with two different recitals. As a repeat guest in the concert series “Meesterpianisten” in the Concertgebouw Amsterdam, von Eckardstein opened the gala concert celebrating the series’ 25th anniversary. In 2020 he will be invited for the seventh time to this extraordinary series. Von Eckardstein‘s comprehensive repertoire spans the baroque period up through music of the 21st century. As such, he has premiered the works of modern-day composers, in particular, the American Sidney Corbett. One of his special focuses is the demanding late romantic piano music of some less known composers, especially Nicolai Medtner. His CD recordings with compositions by Medtner, Skrjabin, Wagner, Schubert, Schumann, and others aroused great interest.  A new CD with works by Debussy and Dupont has been published mid-2018 and has been awarded the Diapason D’Or.

„The sweetness of the soft melodies in the upper register is palpable. Long melodies drawn forth quietly and with seeming ease are one end of von Eckardstein's spectrum. They are strikingly delicate in contrast with the other end of the pianist's palette, violent passions.„

(Berkshire Fine Arts, Susan Hall Nov 2018, Park Avenue Armory, New York)

CONCERTS

DISCOGRAPHY

Messiaen,

Janáček,

Prokofiev

Label:

Dabringhaus & Grimm

Mozart/Hummel, Schubert, Ravel, Prokofiev

Doppel-CD,

Edition

Piano Festival Ruhr

Alexander Scriabin

Label:

Dabringhaus & Grimm

Nikolaj Metner

Label:

Dabringhaus & Grimm

Alexander Glazunov

Label:

Fuga Libera

Franz Schubert

Label:

Fuga Libera

DATES

VENUE

COUNTRY

19/03/2018

München (Allerheiligen Hofkirche) 

Recital

DEU

06/05/2018

Wolfsburg (Movimentos Festwochen)

Recital

DEU

13/06/2018

Mindener Mittwochskonzerte

DEU

25/06/2018

Klavierfestival Ruhr | Schwelm | Recital

DEU

30/06/2018

Brühler Schlosskonzerte | Recital

DEU

01/07/2018

Brühler Schlosskonzerte | Recital

DEU

10/02/2019

Robert-Schumann Saal Düsseldorf | Recital

DEU

24/02/2019

Artur-Grenz-Saal, Quickborn | Recital

DEU

08/06/2019

Staatskapelle Weimar |

Piano Concerto no. 2 by Edward MacDowell

DEU

04/08/2019

Klevischer Klaviersommer | Recital

DEU

Richard Wagner

Label:

Dabringhaus & Grimm

Robert Schumann

Label:

Avi for music,

Radio Bremen

Gabriel Dupont / Claude Debussy

G. Dupont:   „La maison dans les dunes“

C. Debussy:  Images, Book 1 and 2

Label:   Artalinna

13/09/2019

Niederrhein Musikfestival | Recital

DEU

PROGRAMS

REVIEW

"Sakrale Wucht"

Der Pianist Severin von Eckardstein in der Allerheiligen Hofkirche

Von Andreas Pernpeintner | Dienstag, 20. März 2018

Es sind bemerkenswerte Interpretationen, die Severin von Eckardstein bei seinem Klavierabend in der Allerheiligen Hofkirche vorstellt. Wenn dabei ein bestimmtes Merkmal besonders hervortritt, dann ist es die exquisite Klarheit, mit der er leise Passagen beleuchtet. Die zarte Schönheit seiner Oberstimmen ist bestechend. Das zeigt sich schon zu Beginn bei einer Auswahl aus Robert Casadesus' Préludes op. 5. In Summe stellen diese Miniaturen umfassende Herausforderungen - und so gibt es neben sanft entschwebenden Linien auch kräftige Virtuosität zu hören. [...] 

[...] Eckardstein ist virtuos. Will sagen: Er beherrscht die Materie. Aber wo die schiere Virtuosität aufhört und die Musik anfängt, da wird es erst interessant! Eckardstein denkt analytisch, sein Gestaltungswille ist stark, die Ausdrucksmittel, die ihm zur Verfügung stehen, sind atemraubend vielfältig. So bringt er den komplexen Klaviersatz zum Reden: mit einer quasi natürlich fließenden, flexibel gehandhabten Agogik, mit Tempostauchungen, Tempodehnungen; mit einem weichen gesanglichem Legato, mit spitz leuchtendem Markato, feindosierter Ornamentik und schön aus- balancierten Mittelstimmen, aber auch mit einer Modula- tion der Klangfarbgebung, die selbst einzelne Töne lebendig macht. Im Ergebnis hört sich so an, als müsse das genau so sein, als könne man das gar nicht anders spielen – und, (was vielleicht das Schönste ist): als sei es das Natürlichste von der Welt, so Klavier zu spielen.[...]